Proč SMART CÍLE už nestačí?

 

Cíle nebo cesty?

Cíle na cestě nebo cesta k cílům? Kam směřujete svoji pozornost? Na cíle? Na cestu?

Cíle jsou to, co nám pomáhá dosahovat úspěchu na naší cestě a může nás posouvat vpřed. Na druhou stránku nesmíme cíle přeceňovat. A určitě otázka cíl nebo cesta je podobná, jako co bylo dřív, jestli kuře nebo slepice. Čtete pozorně? Jste na cestě? Nebo jste fokusování jen na cíl? Správně zní otázka: Co bylo dříve? Vejce nebo slepice?

Já Vám zkusím říct můj úhel pohledu dneska na cíle, jak by ty cíle měly vypadat.

Proč SMARTEEST+?

Možná znáte, že když si definujete cíl, má být SMART. Já ze své praxe používám jiné nastavení cílů a to jsem nazval SMARTEEST+. Proč SMARTEEST+?

Dneska se změnila doba a ta doba je opravdu úplně jiná. Možná znáte, uvědomujete si trendy jako je Průmyslová revoluce číslo 4, Průmysl 4.0. Hodně se mluví o tom, že se doba mění, že se všechno zrychluje. Bohužel se velmi často zapomíná, že tato revoluce je také sociální, čili nazveme to klidně sociální revoluce číslo 4, která bude mít na nás na všechny obrovský dopad, a bohužel musím konstatovat, že řada podnikatelů a info podnikatelů trošičku zaspala a používá pořád přídomky jako firma 2.0, člověk 2.0 a vůbec si neuvědomuje, že opravdu v té naší společnosti se dějí velmi dynamické změny, které jsou dány právě těmi trendy kolem průmyslu 4.0. K tématu Průmyslu 4.0 se budu určitě věnovat v některém dalším Zastavme se, ale pojďme zpět k těm naším cílům.

Co to jsou SMARTEEST+ cíle? Vychází to samozřejmě ze SMART cílů, ale je to definice, která je přizpůsobena dnešní době a zohledňuje dnešní moderní trendy v podnikání a managementu. Co tedy znamenají jednotlivá písmenka ve SMARTEEST+?

S asi znáte, je to, že cíl musí být specifikovaný. Musí být jasně popsaný a musí být srozumitelně popsaný.

M znamená měřitelnost. Je to o tom, že každý cíl by měl být měřitelný a to z takových pohledů a takovýmito atributy, aby to bylo přijatelné pro všechny zúčastněné. Nejen pro toho, kdo ten cíl stanovuje, ale i pro toho, kdo ten cíl přijímá.

A s tím souvisí akceptovatelnost cílů. Pokud cíl není pro všechny účastníky akceptovatelný, většinou se nenaplní. Takže pozor na to jak si stanovujete cíl.

R je realizovatelnost. Pokud dnešní podmínky, dnešní situace nám neumožňuje realizovat tento cíl, tak nedáme do toho to nadšení a nebudeme schopni cíl naplnit.

T znamená terminovaný nebo trasovatelný. Já se přiznám, že pro mě je bližší trasovatelný, protože ten vyjadřuje tu správnou vazbu k tomu, abychom si cíl spojili s cestou. Potřebuji mít nejen konečný termín, ale potřebuji mít i dílčí termíny.

První E je, že cíl musí v nás vyvolat emoci, protože emoce způsobuje náš pohyb dopředu. V angličtině je pěkná taková přesmyčka motion emotion, tedy bez emotion, bez emocí, není pohybu. Důležité je, abyste si nastavili cíl tak, aby to ve Vás vyvolávalo emoce, které Vás posunou dopředu, které Vás donutí udělat ty kroky, které Vás donutí opustit, jak někteří říkají komfortní zónu.

Druhé E je ekonomický. Každý cíl musí mít v sobě náboj peněz nebo času nebo nějaké naše hodnoty, která je validní s ekonomickým přínosem. Na ekonomičnost se velmi často zapomíná. Děláme si cíle, které jsou jenom takové nějaké a nemají pro nás žádný přínos. Takže zkuste se na to vždycky podívat i z pohledu peněz, z pohledu přínosu a pak Vám budou tyto cíle k něčemu. Posunou Vás na Vaší cestě.

S je sociální. Toto S bych možná podtrhl ne dvakrát, ale třikrát. Cíle dneska by měly mít dopad do sociální oblasti. Měly by mít pozitivní dopad na vztahy. Měly by mít pozitivní dopad na rozvoj osobnosti, na spokojenost člověka, na jeho štěstí. Měly by rezonovat s jeho hodnotami.

Když člověk naplňuje hodnoty, kdy může být prospěšný, je většinou i šťastný. Šťastný člověk je pak velmi výkonný, efektivní a dokáže plnit nejen svoje cíle, ale i cíle, které jsou společné ať už pro tým nebo pro firmu nebo pro společnost. (test hodnot podle BARRETTA si můžete udělat  zdarma ZDE.

T je přesně odraz dnešní doby. Je to technologie. Pokud to jde, každý cíl by měl mít v sobě technologický aspekt, měl by využívat technologických trendů, měl by umožňovat, aby procesy byly standardizované, aby využívaly co nejvíce automatizací, umělou inteligenci, čili klasické nástroje průmyslu 4.0.

Plus (+) , to znamená, že každý cíl by měl být pozitivní. Uvedu to na jednoduchém případě. Chcete být zdraví nebo nechcete být nemocní? Chcete být bohatí nebo nechcete být chudí? Správně je samozřejmě chci být zdraví a chci být bohatý. To je ten pozitivní přístup k cílům.

Je mnohem lépe se zaměřovat na měření “kvality” než na měření “zmetků”.

 

Vaše cíle SMARTEEST+ Vám pomohou naplňovat Vaši životní, podnikatelskou i manažerskou  cestu.

Tomáš Gřešek

Tomáš Gřešek

Lektor / kouč at EDUWAY s.r.o.
Lektor, konzultant, kouč a vizionář, který rád inspiruji lidi na jejich cestě životem.
Tomáš Gřešek
Tomáš Gřešek
Lektor, konzultant, kouč a vizionář, který rád inspiruji lidi na jejich cestě životem.