Rudolf Svátek

Proč je zrovna SEO důležité pro online byznys?

Být online neznamená jen mít internetovou stránku, ale také na ni přivést návštěvníky a tam z nich udělat zákazníky. Toho lze docílit placenou reklamou a/nebo pomocí technik SEO. Ale i ta placená reklama je bez SEO dražší než s ním. Většinou každá další on-line marketingová aktivita využije SEO jako podpůrný prostředek.

A jak může SEO pomoci regionálnímu podnikateli? Je to pro něj vůbec to pravé ořechové?

Lidé na internetu velmi často zadávají ke klíčovým slovům i lokalitu. Pokud tedy nemáte eshop, který zasílá do celé ČR, bude pro vás zajímavější oslovit např. 100 lidí z okolí, kteří mohou reálně na stránce udělat objednávku, než 10.000 lidí, kteří ze stránek hned odejdou. Zejména Google v poslední době lokální SEO dost podporuje. Poskytujete-li tedy služby v místě podnikání, je regionální cílení přesně to, co váš business potřebuje.

Na kolik je pro běžného smrtelníka složité si nastavit SEO optimalizaci pro své webové stránky? A kdy už je to práce pro odborníka?

V mnoha případech stačí, když se na stránkách pozmění titulky, nadpisy a ostatní texty, doplní se další obsah jako obrázky a videa a hned po pár dnech uvidíte výsledky. Když při psaní myslíte na své zákazníky a upřímně se snažíte jim dát to nejlepší, pak to ocení nejen oni, ale i vyhledávače. Důležité ale je, vycházet z analýzy klíčových slov, kterou běžný laik nezvládne tak dobře, jako zkušený SEO konzultant. Pořádná analýza klíčových slov totiž není jen přehled hledanosti, ale zohledňuje mnohem více faktorů. Přitom je to jen nutný základ, ze kterého vychází následné stanovení strategie, úpravy v navigaci stránek a v celkové struktuře. Následuje linkbuilding, který při neodborném pojetí nejenže nepomáhá, ale může stránky i poškodit. Tam už je odborník opravdu vítaný.

Jak dlouho se tématu SEO optimalizace věnujete? A kdy si podle Vás může začít říkat člověk „SEO odborník“?

Konkrétní rok ode mne nečekejte. On člověk při vývoji stránek musí to SEO tak nějak řešit už samozřejmě. Na začátku možná ani neví, že už vlastně SEO dělá. Webové stránky stavím cca 20 let, čili o SEO vím možná tak 15 let, z čehož asi 8 let se mu věnuji intenzivně. A kdy si může člověk říkat „SEO odborník“? No, až to o něm začnou říkat ti ostatní :-). Většinou takový člověk už jezdí po firmách a školí SEO, něco občas napíše na blog, je vidět v diskuzích.